Tijdens de pauzes van de Inspiratiedag 2025 deden de genomineerde groepjes voor de 3i Award voor het beste profielwerkstuk over informatica hun uiterste best om stemmen te winnen voor de publieksprijs. Dit jaar was een extra bijzonder jaar, want één van de groepjes kwam uit Curaçao. Zij waren tijdens de tweede pauze en tijdens de uitreiking digitaal aanwezig om docenten te overtuigen en hun prijs in ontvangst te nemen.
Inmiddels traditiegetrouw werd de uitreiking verzorgd door jurylid Jeroen de Brouwer. Een spanning die dit jaar zelfs aan de andere kant van de wereld gevoeld kon worden!
De vijfde prijs én de publieksprijs gingen naar Yoran en Isabel met hun profielwerkstuk over een exoskelet. Met een goed vooronderzoek gaven zij betekenis aan een relatief onbekend onderwerp, dat tot uiting werd gebracht in een mooi product, waarvan het ontwikkelproces goed terug te lezen is in het verslag.
Op de vierde plaats eindigden Lieke en Lennox met een AI-speler voor het spel hartenjagen. Dit kaartspel bevat incomplete informatie, dus is het lastig om er een goede computerspeler voor te schrijven. Lieke en Lennox grepen deze uitdaging met beide handen aan en gingen behoorlijk de diepte in, zowel theoretisch als bij het programmeren.
De genomineerden Khion, Jayden en Angel uit Curacao ontvingen de derde prijs voor hun project, waarin ze met behulp van het YOLOv8-model hielpen het gedrag van witstaartherten in kaart te brengen op het eiland. Ze lieten zien dat informatica op allerlei plekken kan worden teruggevonden, en dat het ook nog duurzaam kan.
Dat informatica een dienstbare discipline kan zijn, werd heel goed duidelijk gemaakt door Rens, Derek, Tim en Lucas, die met hun analyse van de verticale structuur van de Melkweg op de tweede plaats eindigden. De structuur en schrijfstijl van dit werkstuk zijn van uitmuntende kwaliteit en naderen universitair niveau.
Docenten die tijd willen besparen met het ontwikkelen en nakijken van toetsen moeten de ontwikkelingen van Joost en Jonathan goed in de gaten houden. Zij ontwikkelden een prototype voor een systeem dat, met behulp van kunstmatige intelligentie, allerlei tools aanbiedt voor het maken en beoordelen van toetsvragen voor het voortgezet onderwijs. Een welverdiende eerste plaats voor de 3i Award!